08 December, 2010

Cerita Satu Malam....



Larut malam, Ali dan Mamat baru pulang dari bandar.Untuk sampai ke kampung, mereka terpaksa berjalan kaki merentasi sebuah kawasan perkuburan. Hati mereka berdebar-debar dah macam gempa bumi dah badan mereka menggeletar. Tap... tap... tap...
perlahan-lahan mereka berjalan. Sampai di pertengahan kawasan kubur, dalam sayup-sayup malam, Ali dan Mamat terdengar bunyi ketukan dari kawasan perkuburan itu.


Ali dan Mamat memberanikan diri untuk melihat dari mana datang bunyi itu. Dengan perlahan-lahan mereka menghampiri kawasan kubur dan ternampak seorang tua sedang mengetuk batu nisan menggunakan tukul besi dan pahat.Mereka lihat orang tua itu sedang tekun mengukir sesuatu di atas batu nisan tersebut.

Ali dan Mamat menghampiri lelaki tua itu dan berkata, "Fuh... terkejut kami.. Ingatkan pak cik ni hantu tadi, buat kami terkejut aja."

Lelaki tua itu berpaling sedikit, tapi tidak menjawab sepatah haram pun sapaan Ali dan Mamat tadi. Dia sebaliknya terus mengetuk-ngetuk batu nisan itu. Dalam hati mereka berkata... "Buang tebiat ke hape orang tua ni?"

Sambil merapati orang tua itu, Ali dan Mamat mula bertanya.." Apa yang pak cik buat malam-malam buta kat kubur ni?"

Dengan selamba adab dan kereknya, tiba-tiba lelaki tua itu menjawab dengan marah, "Bodoh!! Dia orang salah eja nama aku.... :P


credit to: majalah mastika

No comments:

Post a Comment