12 December, 2010

8 Mitos Turunkan Berat Badan

Assalamualaikum,

Memandangkan aku still bru lagi dalam arena blogging ni. Sbagai permulaan, aku nak bukak cerita sikit pasal macam mane korang ley turunkan berat badan tanpa perlu makan ubat kurus n yang sama waktu dengannya. Al-maklumlah an, time2 cuti ni aku percaya ramai yang da naik da lemak korang.. hahaha even aku sndri pown macam tu. Dduk surf internet je koje.

 kitaran hidup lemak
 

Korang mesti tertanya2 an lantaklah yg tak tertanya2 tu, knape aku gune mitos as title  n bkan cara ke ways ke.
Haha, actually saje je.. aku tibe2 tragak nak tulis tu.

hmmm... Tgok muke cam da tak sabar nak bace.

Okey3... Straight to da point..

Antara cara2 mengurangkan berat badan ialah...
(ayat karangan BM)


Hindari makanan bergoreng

Macam yang kite semua taw, bile da goreng2 ni msti la kne gune minyak masak. Takkan nak gne minyak petrol plak. Ley je law da cukup amalan. haha. Macam aku jugak, suke makan benda2 yg bergoreng cam ikan goreng, ayam goreng n yg paling special CEKODOK la.. :) Bkan korang tak ley makan langsung makanan bergoreng tapi korang kne kurangkan. Bagi yang makan bnyak mane pown tak gemuk2 macam aku tak ape kowt..hehe... Sebenarnye tak jugak sebab makanan berminyak ni tinggi kolestrol.Ley kena penyakit jantung tu woo..


Jangan Curi2 Makan Masa Memasak

Ni kepada yang terasa2 tu Sape makan cili dia r yang minum banyak air dia la yg terasa pedasnya. Sbb ape? Sbb da la makan time tgh masak, pastu jap g time makan, mkaannn lagi (tanye jawab sndri.. haha). Bukan nak tuduh laa. Perkara ni biasa sbenarnya berlaku sebab mak aku, nenek aku pown selalu wat cam gitu. Sbenarnya nak rasa kurang garam or tak. P law yang nak rase kurang garam tu sampai da tak ley nak masuk perut lagi tu bukan rasa 'kurang garam or tak' da tu. Tu nak rase 'kurang kenyang or tak' namanya tu.


Bersihkan Lemak Daging n Buang Kulit Ayam

Sape yang pernah masuk dapur masak tu taw la camne rupa lemak daging. Yang tak taw tu cube2 la tanya mak engkorang. Especially tino(prempuan) ye. Malu doe kat laki korang t. haha.. Balik kpd topik, lemak daging n kulit ayam tu funtion die macam agen 007 penggemuk. Lemak daging paham2 sndri la,n kulit ayam pulak sebab kulit die ade 225 kalori, n 8.8 gram lemak. Tapi ingat, law korang tak makankulit ayam tu tapi masukkan dalam masakkan korang. Tak ade beza pown sbb lemak die da bercampur dengan masakkan korang.



Sediakan Hidangan Sesimple Mungkin

yummy, yummy...


Perkara ni pentingggggg sangat. Korang ni bkan ley caya. kan kan kan... Slalu jugak aku nampak orang makan tak ingat dunia ni, especially time bulan pose. Aku pown tak paham kengkadang. Nama pown bulan puasa,bulan menahan kelaparan. Tapi yang jadi lain pulak. Skang ni ramai yang bukak pose smpai kenyang tak payah bangun sahur esoknya. Paham2 je la banyak mane ini olang melantak.

Memang aku paham diorang tu lapar, tapi law kenyang die macam 'eh, pagi tadi aku tgk ko kurus kering apsal skang ko da macam fei mao?' (lebih kurang mcm ni la) tu da lain looor. Bile makan da tlampau bnyak, 1 koje pown korang tak dapat nak buat. Tido kekenyangan jo la korang lepas tu. ni berdasarkan eksperien. aku pon same dulu


Cepat2 Masukkan Lebihan Makanan Tadi Dalam Peti Sejuk

Ini bukan ape. Juz nak pastikan korang tak ade nafsu nak makan lagi sebelum masuk waktu lapar dan kawasan2 yang same waktu dengannya. Mane la taw kaaannn..


Jangan Kerap Sangat Timbang Badan

80kg suda...



Haha...Aku suke tol nak cerita pasal ni. Selalu orang yang guna benda ni banyak2 kali biasanya on diet programming atau program pelangsingan tubuh. Law boley kurangkan la penggunaan bende ney sebab takut2 t korang cepat putus asa nak kuruskan badan. Cek arini 75kg, esoknya cek balik 100kg suda. (contoh je)... P law korang ade bran cube timbang bdan korang gune penimbang sayur kat kedai2 runcit tu. haha.. Law korang timbang gne benda tu tapi tak rosak, tahniah banyak2.

Abaikan Pil Kurus

Pil kurus ni la perkara paling kelakar bagi aku law cerita pasal nak kuruskan badan. Yela kan, memang la berkesan sometime p korang kena gak fikir side effect makan pil tu. Cube bayangkan korang tak makan lepas makan pil tu. Bkan ke naya namanya tu. Korang tak boleh ganti makan makanan sihat ngan pil kurus yang side effect die... mak oi gerun doe..


Tak Perlu Bersenam Sangat

Tak perlu bersenam sangat tu bukan maksudnya korang tak payah bersenam yoo. Kono paham ayat tu.. haha..

Ade aku bace kat mane tah buku majalah APO kowt haha... Aku pown tak ingat.. Ahh, abaikan. Ade kajian yang dibuat oleh dr pHD bla bla bla, aktiviti fizikal selama 30 - 60 jam minit dalam sehari diperlukan nak kasi seimbang lepas korang makan. So, tak payah la beriya-iya sangat nak bersenam sampai patah tulang belakang ekstreme sangat lama2 cam ikut kelas kecergasan yang slalu gimnasium wat tu. Cukup la korang gerakkan badan korang sampai kluar peluh sampai ketiak bau acam.

Renung2kan dan selamat beramal.....

No comments:

Post a Comment