13 December, 2010

Macam Mana Cekodok Dapat Nama (FAKTA)

Hai...

pembuka kata


Walaupown aku still baru lagi dalam blogging2 ni, p aku kna la jugak citer sket pasal aku sebab law main redah je tak de intro dulu same la macam aku potong barisan. Ea?? haha.. ye la kowt..


Pernah x korang terfikir nape aku gune perkataan "I LOVE CEKODOK" as name blog aku... aku penah citer kat mak aku yang aku ade blog sendri n then aku gtaw la name blog aku ni kat die.. Reaksi pertama aku terima is mak aku gelakkan aku.. "haha, ape la punya name.. cekodok..kah3" (lebih kurang cam ni la).. Aku tak de la marah de kat mak aku cbb law aku kt tempat mak aku pown aku gelak.

Bradeh n sistah,

Entri kali ni aku nak citer pasal macam mana aku ley dapat gelaran cekodok kat tempat aku belajar sampai law membe2 aku sebut name aku dorang kurang kenal p bile sebut cekodok, bru la dengar dorang cakap "ohh, die tu" or "haa, kenal3". ades.. haha..

Actually an,aku sbenarnya banyak name gelaran sejak dari sekola rendah sampai masuk sekola menengah.. And then sampai la skang aku da masuk U, pown dapat lagi name gelaran... P aku malas la nak sentuh pasal name gelaran aku time sekola2 dulu.. Boring la bgi aku... P aku dengan senang hatinya nak citer pasal gelaran aku kat U ni "cekodok.

 
copek laa...


Hhaha, panjang lak intro bile tah nak masuk citer neyh?????

Okey, cerita ni bermula mase awal2 aku masuk U dulu, time sem 1 or U aku panggil part 1. Law tak silap aku la, time tu minggu kedua aku mendaftar as student kat situ.. Minggu pertama tu aku tak masuk kelas sebab dapat MC kena demam denggi cacar air or chicken pox. Aku ingat lagi masa tu hari rabu petang bersamaan dengan kelas drawing. Dipendekkan cerita aku ditauliahkan sebagai cekodok time kelas drawing laa... Lecturer yang ajar aku mase tu tak lain tak bkan...... (aku kenalkan as En.S lah) Law korang budak fakulti aku korang kenal la.. haha..  En.S ni actually pensyarah mude lagi kat U aku ney.Umur around 30 sumting kowt.. tah malas aku amek taw.. Mule2 aku tgk die ney cam kerek n berlagak je, p bile da lame2 kenal tak de la kerek pown juz tu care die interaksi ngan student die.

Back to the story, minggu sbelum hari pertama aku masuk kelas drawing ney actually En.S da bagi task da kat bdak2 kelas aku. Task die lukisan analytical. Time aku dapat taw die bagi task tu aku ade la sket panik sebab aku tak taw nak lukis ape.Maklum la aku mane ade amek seni time SPM dulu. Tup2 dapat lak kos yang memerlukan aku untuk melukis. P nasib baik la aku dulu kire pelukis jugak lakat sekola aku dulu (biasa la budak2 lukis ape2 pown nmpak lawa) haha.. buruk actually.. Pastu aku pown terus blank n blank... sampai la aku nampak budak bilik aku (time ni kat hostel) lukis labu.. Aku pown pe lagi tanpa melengahkan mase terus aku sambar kertas drawing block saiz A1 bkan A1 sardin, pensel n pemadam.Tengah kusyuk2 drawing tu tibe2 plak aku tgok drawing peerrrrgghhhh... Huduh.... dalam ati okey la basic pown takde.. hehe.. Then dengan tnjuk ajar budak bilik aku tu, aku pown oter(baiki) la sket2.


Kelas Drawing

Fuh,sampai jugak kat part ney. Sebelom ney membe2 aku ade bagitaw yang pensyarah aku ney punctual orangnya. Time tu kelas kol 2.15. Da la tgh panas, hostel plak jauh lak tu dri kelas. Pergghh, nak tak nak terpakse la redah. Sampai2 je kat fakulti time tu ade la dalam pukul 2.10 minit kowt, aku dapat mandi automatik (mandi peluh laa). Dengan baunya lagi masyaAllah.. P sampai2 je kelas ku pandang kiri ku pandang kanan, rupe2nya ade 2 3 orang je yang bru saampai kelas kat depan aku...  Haha, bangge sekejap datg kelas antara paling awal.

Tak lama pastu, membe2 aku yang lain pown sampai la. Nak dijadikan citer, dgn dorang2 skali sampai serentak ngan pensyarah aku. (ye kowt) kurang ingat. Macam yang aku da agak, pensyarah aku tu mesti suroh tampal lukisan kitorang kat dinding wat pameran. Siap je tampal En.S pown wat la penyiasatan rondaan.. Ronda2 nakkasi komen pada lukisan kitorang. Dup3.. Dup3.. Dup3... ape tu??? jantung aku berdebar.. Tiba2 die sampai kat lukisan aku. Fuh!! Die tak kate pape pown... legaaa...

P lorm lega abis lagi. Pastu die suruh semua bdak2 kelas aku berkumpul n then die pown bagi la comment sumkind likes this la....aku translate mcm ni.. " Woooo, lukisan korang teruk la bai.. Ape korang lukis ney?? Tak macam budak art langsung. Gua rase korang baik koyak lukisan ni sume bagi tenuk ke tapir ke makan. Law nak lembut sket bak sini gua pijak2.."

Comment die lorm abiz lorm abiz lagi tu... aku translate lagi yg sterusnya.. " Lukisan korang ney da la hodoh, buruk, bangkai, mengong, tenggo..Ape lagi slain tu?? sebutkannnn..."

"CEKODOKKKK..." tibe2 suara yang 'merdu' bgi respon...

Sape lagi, aku laa....

En.S pown apa lagi dia pown terus tanya soklan cepumas kat aku... "Mane lukisan kamu?"

Dengan slumber adab aku pown tunjuk."Tuuuuuuu...... tuururuurururururuuru hirembam pabebe..."

"HAHA..memang macam cekodok pown..." tiba2aku terdengar suare unggas di rimba dalam kelas aku... haha... kengkawan aku gelak laa...aku pown tanpa segan silu join r skaki....

Sotart itu hari, maka terbitlah gelaran cekodok dalam sejarah hidup aku.

                                                       -TAMAT-

Sekian, Terima Kaseh.....

3 comments:

  1. cm2 je?? haha...
    senang tol nek pngkat ckodok..
    tahniah le da femes smpai skrg....

    ReplyDelete
  2. haha... nnti korg bce la sejarah hidup aku 50 tahun akan datang... sejarah pertama tercipta... bkan susah pown nk naik pangkat... saya telah mncuba,anda bila lagi? haha...

    ReplyDelete